Τα μύδια ανήκουν στα πρώτα θαλάσσια ζώα που κατανάλωνε ο άνθρωπος, όπως τα στρείδια και οι πεταλίδες, γιατί μπορούσε να τα μαζέψει εύκολα με τα χέρια. Ζουν σε όλους σχεδόν τους ωκεανούς, με διαφορετικές μορφές, αλλά όλα ανήκουν στα λεγόμενα «φρούτα της θάλασσας».

Ως προς την κατανάλωση, θα λέγαμε πως τα μύδια χωρίζονται σε 2 είδη: στα «άγρια μύδια» και σε αυτά που ανήκουν σε καλλιέργιες. Σε ορισμένα μέρη γίνεται ακόμη συλλογή «άγριων μυδιών», όμως τα μύδια που προέρχονται από καλλιέργειες είναι πιο δημοφιλή, καθώς είναι μεγαλύτερα, πιο σαρκώδη, ενώ η παραγωγή και η ασφάλειά τους ελέγχεται.

Τεχνικές για την παραγωγή τους πρωτοσυναντάμε την εποχή της αρχαίας Ρώμης, ενώ σήμερα βλέπουμε ότι έχουν εξελιχθεί στο μέγιστο, δίνοντας το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα.

Τα κυριότερα είδη μυδιών που καλλιεργούνται και καταναλώνονται είναι τα μπλε μύδια της Μεσογείου, τα μπλε μύδια του Ατλαντικού και του Ειρηνικού και τα Ασιατικά πράσινα μύδια.

Συστατικά & υγεία

Περιέχουν ωμέγα-3 λιπαρά. Είναι γνωστό ότι αυτά τα απαραίτητα λιπαρά παίζουν θετικό ρόλο στην υγεία του καρδιαγγειακού συστήματος, ενώ περιέχουν και πολύ σημαντικά για τον οργανισμό μέταλλα, όπως:

  • φωσφόρο
  • σίδηρο
  • ψευδάργυρο
  • πολύτιμες βιταμίνες (όπως βιταμίνες Β1, Β2 και Β12)

 

Χρήσιμες πρακτικές συμβουλές

Επιλογή

Τα μύδια διατίθενται στην αγορά νωπά (με ή χωρίς κέλυφος) ή σε κονσέρβα. Όταν τα αγοράζετε από ιχθυοπωλείο πρέπει να είναι τοποθετημένα στην επιφάνεια του πάγου (όχι μέσα στον πάγο). Οι βαλβίδες των καλουπιών του κελύφους πρέπει να είναι κλειστές ή να κλείνουν αμέσως εάν τα χτυπήσουμε ελαφρά. Μην αγοράζετε μύδια που έχουν κέλυφος σπασμένο.

Εποχικότητα

Τα καλλιεργημένα μύδια καταναλώνονται όλο τον χρόνο. Τα άγρια μύδια συλλέγονται Μάρτιο, Απρίλιο, Μάιο, Οκτώβριο και Νοέμβριο.

Προετοιμασία

Τρίψτε κάτω από τρεχούμενο νερό καλά το εξωτερικό κέλυφος των μυδιών, για να απομακρυνθούν φύκια ή άλλα υπολείμματα που μπορεί να έχουν παραμείνει κολλημένα.

Συντήρηση

Καλύτερα να καταναλώνετε τα μύδια φρέσκα την ημέρα που τα αγοράζετε. Εάν είσθε αναγκασμένοι να τα καταναλώσετε μια άλλη ημέρα, μπορείτε να τα κρατήσετε maximum 2 ημέρες στο ψυγείο, σε σκεύος για τρόφιμα, που θα τυλίξετε με μια υγρή πετσέτα. Σκεπασμένα έτσι τοποθετείστε τα στον χώρο που προορίζεται για λαχανικά.

ΘΥΜΗΘΕΙΤΕ : Τα μύδια πρέπει να μαγειρεύονται πριν να καταναλωθούν. Χρειάζονται λίγο χρόνο μαγειρέματος για να ανοίξουν. Μην καταναλώνετε τα μύδια που δεν ανοίγουν.


Αλλεργίες & άλλα θέματα ασφάλειας

Η κατανάλωση των μυδιών, μπορεί να προκαλέσει διάφορες αλλεργίες. Έρευνες αναφέρουν ότι η πρωτεΐνη τροπομυοσίνη, κύριο αλλεργιογόνο των γαρίδων και των αστακών, είναι επίσης το κύριο αλλεργιογόνο μιας μεγάλης ομάδας οστρακοειδών, στην οποία ανήκουν τα μύδια.

Επομένως, αν είστε αλλεργικοί σε θαλασσινά ή ψάρια, συμβουλευτείτε έναν ειδικό αλλεργιολόγο, αλλά ακόμα κι αν δεν είστε όμως, σιγουρευτείτε ότι όταν τα καταναλώσετε θα έχουν μαγειρευτεί σωστά, ώστε να αποφύγετε κινδύνους πιθανής επακόλουθης δηλητηρίασης, αφού η κατανάλωση ωμών ή ελαφρώς μαγειρεμένων μυδιών, μπορεί να προκαλέσει ναυτία, έμετο, διάρροια, μυϊκή αδυναμία, αποπροσανατολισμό ή και αμνησία.

Ευπαθείς ομάδες, όπως άτομα με νεφρική νόσο, είναι πιο πιθανό να εμφανίσουν προβλήματα που οφείλονται στην κατανάλωση των οστρακοειδών που έχουν μολυνθεί με θαλάσσιες βιοτοξίνες, ενώ απαγορεύεται η κατανάλωσή τους από έγκυες γυναίκες και θηλάζουσες μητέρες.

Σημείωση: Το άρθρο είναι μόνον ενημερωτικό. Δεν παρέχει συστάσεις κατανάλωσης ή άλλης χρήσης. Για οποιαδήποτε χρήση απαιτούνται εξατομικευμένες συμβουλές, που πρέπει να ζητήσετε από τον γιατρό και από τον διαιτολόγο σας. Οι πληροφορίες για τη σχέση της διατροφής με ευεργετικά αποτελέσματα στην υγεία που αναφέρονται, προέρχονται από ερευνητικά επιστημονικά δεδομένα. Δεν αποτελούν εγκεκριμένους ισχυρισμούς υγείας.