Κατά τη συστηματική ταξινόμηση το χταπόδι ανήκει στην οικογένεια των Οκτωποδιδών, της τάξης των Οκτωπόδων, ενώ πιο απλά θα λέγαμε πως ανήκει στα κεφαλόποδα θαλασσινά με πλοκάμια.

Όπως όλα σχεδόν τα κεφαλόποδα, τα πλοκάμια τους, δίνουν την εντύπωση πως ξεκινούν από το κεφάλι και οι βεντούζες τους χρησιμοποιούνται για την προώθησή τους. Έχουν επίσης τη δυνατότητα να αλλάζουν το χρώμα, το σχήμα και την υφή του σώματός τους για να κρύψουν την παρουσία τους από τα αρπακτικά ζώα ή θηράματα.

To χταπόδι θεωρείται από τα πιο «εξελιγμένα» μαλάκια και δεύτερο σε ευφυΐα, αμέσως μετά από τα δελφίνια, ενώ το συναντάμε σε όλες τις θάλασσες – από τις πιο κρύες ως τις πιο ζεστές – κάτι που εξηγεί τον λόγο που αποτέλεσε βασική τροφή για τον άνθρωπο από αρχαιοτάτων χρόνων.

Ο όρος "Χταπόδι" εμφανίστηκε στα μέσα του 16ου αιώνα. Προέρχεται από την ελληνική λέξη πολύπους που σημαίνει "πολλά πόδια», που έγινε – σε πιο ελεύθερη απόδοση – οκτάπους, δηλαδή οκτώ πόδια, ή πιο σύντομα «χταπόδι».

Σήμερα, στη χώρα μας, είναι ιδιαιτέρως αγαπητό την περίοδο της Σαρακοστής, αποτελώντας αναπόσταστο κομμάτι της.

Συστατικά & υγεία

Το χταπόδι είναι πλούσιο σε λιπαρά οξέα ωμέγα-3, και περιέχει  εικοσιπεντανοϊκό οξύ (EPA) και δοκοσαεξανοϊκό οξύ (DHA), δύο λιπαρά οξέα της οικογένειας των ωμέγα-3 λιπαρών οξέων. Τα οξέα αυτά, λειτουργούν ως πρόδρομες ουσίες χημικών διαβιβαστών ενισχύοντας την καλή λειτουργία του ανοσοποιητικού, του κυκλοφορικού και του ορμονικού συστήματος. Αρκετές επιδημιολογικές και κλινικές μελέτες έχουν δείξει ότι η κατανάλωση ωμέγα-3 λιπαρών οξέων, κυρίως θαλάσσιας προέλευσης, έχουν ευνοϊκές επιπτώσεις στην καρδιαγγειακή υγεία και πιθανόν στη μείωση της θνησιμότητας από καρδιαγγειακά νοσήματα. Αυτά τα λιπαρά οξέα δρουν σε πολλά μέτωπα: στην αρτηριακή πίεση του αίματος, στα τριγλυκερίδια του αίματος, στον σχηματισμό θρόμβων στο αίμα, και γενικότερα στη μείωση του κινδύνου αθηροσκλήρωσης. Επίσης, το χταπόδι είναι σημαντική πηγή σιδήρου, απαραίτητο μέταλλο για την μεταφορά του οξυγόνου και για τον σχηματισμό των ερυθρών αιμοσφαιρίων του αίματος, πηγή χαλκού, απαραίτητο για τον σχηματισμό του κολλαγόνου, σελήνιου, βιταμίνης Β12, φωσφόρου, ψευδάργυρου, μαγνησίου, καλίου και αποτελεί βασική πηγή της βιταμίνης Β6, ενώ χαρακτηρίζεται από ιδιαίτερα χαμηλή περιεκτικότητα σε λιπαρά. Και αυτά είναι μόνο μερικά από τα θρεπτικά συστατικά που μας δίνει η κατανάλωσή του, τοποθετώντας το πολύ ψηλά στη διατροφή μας.  

Αλλεργίες

Τα χταπόδια ανήκουν στα θαλασσινά, και τα θαλασσινά είναι από τις αλλεργιογόνες τροφές. Άτομα αλλεργικά στα θαλασσινά γενικότερα, πρέπει να συμβουλευτούν οπωσδήποτε έναν αλλεργιολόγο και να πάρουν εξατομικευμένες πληροφορίες και οδηγίες, πριν την κατανάλωσή τους, για αποφυγή δυσάρεστων ή και επικίνδυνων καταστάσεων.

Σημείωση: Το άρθρο είναι μόνον ενημερωτικό. Δεν παρέχει συστάσεις κατανάλωσης ή άλλης χρήσης. Για οποιαδήποτε χρήση απαιτούνται εξατομικευμένες συμβουλές, που πρέπει να ζητήσετε από τον γιατρό και από τον διαιτολόγο σας. Οι πληροφορίες για τη σχέση της διατροφής με ευεργετικά αποτελέσματα στην υγεία που αναφέρονται, προέρχονται από ερευνητικά επιστημονικά δεδομένα. Δεν αποτελούν εγκεκριμένους ισχυρισμούς υγείας.