Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης (social media) έχουν την ικανότητα να συνδέουν, να μοιράζουν πληροφορίες και να ενημερώνουν. Φέρνουν τους ανθρώπους πιο κοντά, αναπτύσσουν σχέσεις, ενισχύουν εμπειρίες και προάγουν νέες ιδέες.

Ο σεφ Javier Plascencia προσθέτει: «Διαπιστώνω ότι μπορώ να δω τι μαγειρεύουν άλλοι σεφ και τι υλικά χρησιμοποιούν περισσότερο μέσω του Instagram. Στέλνω επίσης μηνύματα σε πολλούς σεφ μέσω του Facebook και του Twitter για να μιλήσουμε για υλικά και τεχνικές. Τα social media είναι ένα τεράστιο εργαλείο αυτήν τη στιγμή· για εμένα είναι ένα πολύ σημαντικό εργαλείο στα χέρια μου».

Τα social media είναι ο ιδανικός χώρος για να μοιραστεί το εστιατόριό σου τι το κάνει τόσο ξεχωριστό, για να διηγηθεί τη μοναδική ιστορία του, να υπογραμμίσει τι σε κάνει εσένα μοναδικό και αυθεντικό. Είναι ένα απαραίτητο εργαλείο marketing που αν χρησιμοποιηθεί σωστά, μπορεί να έχει θεαματικά αποτελέσματα!

Τα βασικά μας υλικά για πολλά like!

 

Δεν ξεκινάμε αν δεν είμαστε σίγουροι για τις βασικές μας πληροφορίες. Έτσι, ανεξάρτητα από την πλατφόρμα, διασφαλίζουμε ότι οι ώρες λειτουργίας μας είναι σωστές, ενημερώνουμε όταν είμαστε κλειστά και πληροφορούμε τους πελάτες μας όταν αλλάζει το μενού.
Το πνεύμα των social media είναι η ενίσχυση της εμπειρίας των χρηστών. Πριν κάνετε share λοιπόν ένα post, αναρωτηθείτε αν θα κάνει ακόμη καλύτερη τη μέρα κάποιου ή αν θα τον «ενοχλήσει» στο timeline του!
Τα social media είναι στην ουσία μια συζήτηση. Κάτι που σημαίνει ότι οι χρήστες μπορούν και θα κάνουν ερωτήσεις! Τι πρέπει να κάνετε εσείς; Θα πρέπει να φροντίζετε να απαντάτε γρήγορα στις ερωτήσεις και στα σχόλια. Σκεφτείτε το σαν συνέχεια της προσωπικής σας εξυπηρέτησης.

 

Το τοπίο των social media:

 

Σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα του Pew Center1:

  • Το 79% των ενηλίκων online χρησιμοποιούν το Facebook
  • Το 32% των ενηλίκων online χρησιμοποιούν το Instagram
  • Το 31% των ενηλίκων online χρησιμοποιούν το Pinterest
  • Το 29% των ενηλίκων online χρησιμοποιούν το LinkedIn
  • Το 24% των ενηλίκων online χρησιμοποιούν το Twitter


Σύμφωνα με μια έρευνα για τις καταναλωτικές τάσεις του 2016 από το BrightLocal2:

 

  • Ένα 53% των καταναλωτών κάνει αναζήτηση για τοπικές επιχειρήσεις τουλάχιστον μία φορά το μήνα (έναντι 43%, το 2015).
  • Οι κριτικές για Εστιατόρια/Καφέ ήταν η πιο δημοφιλής επαγγελματική κατηγορία.


Πώς να ξεκινήσετε σωστά

 

Πριν «βουτήξετε» στον κόσμο των social media, σκεφθείτε σε ποια από αυτά περνούν την ώρα τους οι πελάτες σας. Είναι προτιμότερο να επιλέξετε 2-3 πλατφόρμες και να τις χρησιμοποιήσετε σωστά, αντί να απλωθείτε παντού.
Αποφασίστε τι στρατηγική θα ακολουθήσετε σε κάθε πλατφόρμα ως προς το περιεχόμενο. Να θυμάστε ότι οι χρήστες επισκέπτονται κάθε πλατφόρμα για διαφορετικούς λόγους.

 

Βέλτιστες πρακτικές ανά πλατφόρμα

 

Facebook

 

  • Το να καταφέρετε να δουν όσοι σας ακολουθούν το εμπορικό περιεχόμενό σας γίνεται πιο δύσκολο με κάθε ανανέωση αλγορίθμου.
  • Γνωρίζατε ότι τα στατιστικά (insights) του Facebook δείχνουν πότε είναι online οι χρήστες που σας ακολουθούν, για να μπορείτε να είστε σίγουροι ότι ανεβάζετε αναρτήσεις στις ώρες αιχμής;
  • Κάντε κλικ στο «Insights» στο επάνω μέρος της σελίδας της επιχείρησής σας και, στη συνέχεια στο «posts» (αναρτήσεις) στην αριστερή πλευρά, όπως κοιτάτε την οθόνη, για να δείτε ποια είναι η καλύτερη μέρα και ώρα για να κάνετε μια ανάρτηση στη σελίδα σας. Να θυμάστε ότι κάθε κοινό είναι διαφορετικό.
  • Βάλτε σαν στόχο τις 3-5 αναρτήσεις την εβδομάδα, αλλά παρατηρήστε ποιες είναι οι αντιδράσεις του κοινού σας και προσαρμόστε τη συχνότητα ανάλογα.
  • Κάντε ερωτήσεις.
  • Μοιραστείτε liks τρίτων. Ενσωματώστε τα σχόλιά σας στον τίτλο του συνδέσμου.
  • Προσπαθήστε τα κείμενα των αναρτήσεών σας να είναι σύντομα και γλυκά.

 

Instagram

 

  • Στο Instagram, όλα έχουν να κάνουν με την αφήγηση μιας ιστορίας!
  • Πρέπει να σκέφτεστε πώς θα φαίνονται οι φωτογραφίες αφενός στο newsfeed των ανθρώπων που σας ακολουθούν και αφετέρου δίπλα στις τελευταίες εννιά φωτογραφίες που έχετε ήδη μοιραστεί. Οι εννιά αυτές φωτογραφίες είναι το πρώτο πράγμα που βλέπει ο κόσμος όταν αποφασίζει ή δεν αποφασίζει να σας ακολουθήσει.
  • Έχουν οι φωτογραφίες σας συνοχή και στόχο όταν είναι όλες μαζί; Θυμηθείτε ότι πρέπει πάντα να αφηγούνται μια ιστορία. Τη δική σας!
  • Βάλτε στόχο τις 3-6 αναρτήσεις την εβδομάδα, αλλά παρατηρήστε ποιες είναι οι αντιδράσεις του κοινού σας και προσαρμοστείτε ανάλογα.
  • Μοιραστείτε φωτογραφίες που είναι και ποιοτικά καλές, και πάντα αυθεντικές. Με άλλα λόγια: τέλειες!
  • Μην ξεχνάτε το ανθρώπινο στοιχείο — ακόμη κι αν είναι μόνο ένα χέρι.
  • Μην ξεχνάτε να καθαρίζετε τον φακό της κάμερας, να σταθεροποιείτε τα χέρια σας με τη βοήθεια ενός τοίχου και να προτιμάτε φυσικό φωτισμό για να είναι όσο το δυνατόν καλύτερες οι φωτογραφίες σας.
  • Χρησιμοποιήστε hashtags — ιδίως τοπικά. Όμως, μην το παρακάνετε.

 

Twitter

 

  • Μην παίρνετε τον εαυτό σας πάρα πολύ στα σοβαρά στο Twitter. Το Twitter είναι η πλατφόρμα στην οποία μπορείτε να δείξετε την αστεία πλευρά του εαυτού σας.
  • Ενσωματώστε gifs και emojis για να συνδεθείτε με ακόλουθους.
  • Περιορίστε το περιεχόμενό σας σε ό,τι συμβαίνει εκείνη τη συγκεκριμένη μέρα — συνδέοντάς το με σχετικές τάσεις ή εκμεταλλευόμενοι το τι σκέφτονται για εκείνη τη μέρα οι πελάτες σας. Για παράδειγμα, κάντε μια παρατήρηση για τον καιρό στην περιοχή σας ή για το πώς αισθάνεστε για μια μέρα της εβδομάδας.
  • Βάλτε ως στόχο να κάνετε 3-5 tweets τη μέρα, αλλά παρατηρήστε τι έχει απήχηση στους ανθρώπους που σας ακολουθούν.
  • Κάντε retweet σε ιστορίες που έχουν απήχηση στο κοινό σας.
  • Αλληλεπιδράστε με το κοινό σας και απαντήστε σε ερωτήσεις. Αφού μπορείτε, γιατί να μην το κάνετε;
  • Η ροή του Twitter κινείται διαρκώς, οπότε μη διστάσετε να ανεβάσετε ξανά και ξανά το ίδιο περιεχόμενο — απλώς διαδώστε το και αλλάξτε λίγο το κείμενο.
  • Ενσωματώστε τοπικά hashtags για την πόλη, την περιοχή και τη χώρα σας για να φτάσει το μήνυμά σας σε πιθανούς πελάτες που βρίσκονται κοντά!
  • Σκεφθείτε την πιθανότητα να σχολιάσετε σε πραγματικό χρόνο εκδηλώσεις τη στιγμή που συμβαίνουν, όπως φεστιβάλ φαγητού ή ακόμη και δημοφιλείς αθλητικές εκδηλώσεις ή πρεμιέρες/τελικούς από ριάλιτι τηλεοπτικές εκπομπές.

 

Ιδέες και έμπνευση για Organic Content

 

Δείτε πώς παρουσιάζουν οι άλλοι το εστιατόριό σας

  • Ψάξτε στα social media για φωτογραφίες από πελάτες που έχουν κάνει «tag» το εστιατόριό σας ή φωτογραφίες που ανεβάζουν όταν κάνουν «check-in» στο εστιατόριό σας.
  • Όταν βρείτε μια καλή, ρωτήστε τον πελάτη αν μπορείτε να τη μοιραστείτε κι εσείς — εκείνος θα νιώσει ξεχωριστός και εσείς θα πάρετε μια καλή φωτογραφία δωρεάν!
  • Φυσικά, πρέπει πάντα να αναφέρετε ποιος τράβηξε αυτή την υπέροχη φωτογραφία.

 

«Γιορτάστε» κάθε γιορτή και επέτειο!

 

  • Δημιουργήστε αναρτήσεις για εορταστικές εκδηλώσεις που έχουν σχέση με το φαγητό, δημοφιλείς διοργανώσεις και τακτικά εβδομαδιαία hashtags.
  • Σκεφθείτε π.χ. την Εθνική Ημέρα Burger, κάτι σαν «Treat Yo’ Self Day», μεγάλες αθλητικές διοργανώσεις ή πρεμιέρες τηλεοπτικών εκπομπών και hashtags όπως τα #SundayFunday ή #MondayMotivation.
  • Εκμεταλλευτείτε τοπικές ειδήσεις/γεγονότα και φροντίστε κατά τη διάρκειά τους να κάνετε αναρτήσεις με τα κατάλληλα τοπικά hashtags για να έχετε κίνηση ακόμα και όταν τελειώσει το event.
  • Δημιουργήστε νοσταλγικές αναρτήσεις με κάθε αφορμή.

 

Ψάξτε για βοηθούς παντού και πάντα!

 

  • Δώστε την ευκαιρία στους υπαλλήλους σας (ή ακόμα και σε κάποιον σημαντικό πελάτη) να αναλάβουν για λίγο –πάντα υπό τον έλεγχό σας- τα social media. Έτσι μπορείτε να δείξετε στους πελάτες τι συμβαίνει στα παρασκήνια.
  • Αυτή η ιδέα είναι τέλεια για τη νέα δυνατότητα του Instagram, τα «Instagram Stories». Ζητήστε από τους υπαλλήλους σας να τραβήξουν οι ίδιοι φωτογραφίες και να προτείνουν λεζάντες για να μοιραστείτε στη σελίδα της επιχείρησής σας.
  • Ένα μυστικό για το Instagram Stories: Μπορείτε να μοιραστείτε οποιαδήποτε φωτογραφία του τελευταίου 24ώρου. Κάντε κλικ πάνω στο σύμβολο «+» στην αριστερή πλευρά της οθόνης σας. Αν «σύρετε» την οθόνη προς τα κάτω, θα εμφανιστεί η συλλογή φωτογραφιών από τις οποίες μπορείτε να διαλέξετε ποιες θα ανεβάσετε.
  • Προσθέστε tag και αλληλεπιδράστε με άλλες τοπικές επιχειρήσεις για να διευρύνετε το κοινό σας. Για παράδειγμα, μπορείτε να διαφημίσετε μια τοπική μπίρα που ταιριάζει με τα γεύματά σας.
  • Να θυμάστε ότι έχετε τρεις οθόνες και δύο χέρια, το οποίο σημαίνει ότι θα πρέπει να βλέπετε περισσότερα απ' ό,τι λέτε. Ακούστε τους πελάτες σας και αλληλεπιδράστε μαζί τους. Η έμπνευση είναι θέμα χρόνου να σας χτυπήσει την πόρτα! 

1 Pew Center: Social Media Update 2016: http://www.pewinternet.org/2016/11/11/social-media-update-2016/
2 BrightLocal 2016: https://www.brightlocal.com/learn/local-consumer-review-survey/