Ο Γ.Α. 44 ετών, υπάλληλος σε εταιρεία παροχής κοινής ωφέλειας έχει δύο μικρά παιδιά, στις ηλικίες των 5 και των 3 ετών και πρόσφατα απέκτησε και τρίτο. Τις προάλλες θέλησε να βγει οικογενειακώς για πρώτη φορά μετά τη γέννα του τρίτου παιδιού του για φαγητό και πέρασε πριν από το σπίτι μου για να του προτείνω εστιατόρια στο Λεκανοπέδιο της Αθήνας.
Με παραξένεψε όταν δεν συμφώνησε με καμία από τις δικές μου επιλογές παρά το γεγονός ότι του πρότεινα δύο- τρία αξιοπρεπέστατα εστιατόρια ελληνικής/μεσογειακής κουζίνας σε πολύ κοντινές αποστάσεις από το κέντρο της Αθήνας και μερικά καλά ψητοπωλεία στα νότια προάστια. Δεν ήταν η κουζίνα που τον απασχολούσε, ούτε η απόσταση αλλά ούτε και η τιμή (είχα φροντίσει στις επιλογές μου γι’ αυτό). Ήταν ανήσυχος για κάποιο άλλο λόγο.
«Πού πήγαινες εσύ Θανάση όταν είχες και τα δύο παιδιά μικρά; Όταν έπρεπε κάπως να τα ταΐσεις και μετά να απασχοληθούν λίγο για να βάλεις κι εσύ μια μπουκιά στο στόμα σου;». ‘Εντάξει κατάλαβα’, είπα και έψαξα στο διαδίκτυο για να δω αν λειτουργούσε ακόμα ένα μεγάλο, ιστορικό εστιατόριο στα βόρεια προάστια που ήξερα ότι είχε κάποια γεύματα για παιδιά και δύο παιδικές χαρές στην τεράστια αυλή του.
Οικογένεια σημαίνει φαγητό
Οι Αμερικανοί ειδικοί της εστίασης επιμένουν ότι σε μια κοινωνία που το εκτός οικίας φαγητό γίνεται όλο και πιο συχνή συνήθεια για τις οικογένειες με μικρά παιδιά, η ανάγκη για ποιοτικότερες επιλογές για τους γονείς και για μεγαλύτερη φροντίδα για το γεύμα των παιδιών- πελατών, πρέπει να απασχολεί τις κορυφαίες αλυσίδες εστιατορίων. Η εύρεση ενός χώρου που να πληροί αυτές τις προϋποθέσεις δεν θα πρέπει να είναι γρίφος για δυνατούς λύτες ή λόγος για να χρεωθεί με τεράστια ποσά η πιστωτική κάρτα των γονιών.
Στη Τζόρτζια των ΗΠΑ δημιουργήθηκε πρόσφατα μια εταιρεία που φέρει τον τίτλο Travelling Parent κι η οποία, σύμφωνα με τις δηλώσεις των στελεχών της στα επαγγελματικά περιοδικά εστίασης, στοχεύει στο να κλείσει την ψαλίδα ανάμεσα στα καλά εστιατόρια και τις οικογένειες με μικρά παιδιά. Ενώ από τη μια πλευρά έχει σαν αντικείμενό της να βρίσκει και να προτείνει σε γονείς υγιείς κι ευχάριστες επιλογές για εστιατόρια, από την άλλη στοχεύει στο να βοηθήσει τους επαγγελματίες της εστίασης να γεμίσουν τις σάλες τους.
Λύσεις υπάρχουν, αν το θέλουμε
Δύο από τις πιο συνηθισμένες λύσεις σε εστιατόρια όχι μόνο των ΗΠΑ αλλά διεθνώς είναι οι σημαντικές εκπτώσεις για τα παιδικά γεύματα ή ακόμα και η προσφορά δωρεάν γευμάτων σε παιδιά μέχρι κάποια ηλικία. Ας μην ξεχνάμε ότι περίπου κατά τον ίδιο αλλά αντίστροφο τρόπο λειτουργεί και η αγορά των παιδότοπων, ενώ ανάλογες λύσεις αξιοποιούνται και σε χώρους που θεωρούνται κατά τεκμήριο ‘οικογενειακοί’ (θεματικά πάρκα, mall κ.ά.).
Όπως επισημαίνουν στελέχη μεγάλων αλυσίδων οι προσφορές αυτές θέλουν προσεκτικό σχεδιασμό διότι στόχος δεν είναι μόνο το γέμισμα της σάλας αλλά και η δημιουργία οικογενειακής ατμόσφαιρας μέσα στο κατάστημα που χαλαρώνει γονείς και ευχαριστεί τα παιδιά. Το σημαντικότερο πρόβλημα που διαπιστώνεται στην εφαρμογή ενός τέτοιου συστήματος είναι ότι ορισμένα εστιατόρια έχουν πολύ κόσμο ακριβώς τις μέρες και τις ώρες που γονείς και παιδιά αποφασίζουν να βγουν έξω: μεσημέρια Κυριακής, εορτές και αργίες. Σε αυτές τις περιπτώσεις, ο σχεδιασμός μιας προωθητικής ενέργειας για την προσέλκυση οικογενειών, χρειάζεται μεγάλη προσοχή.
Τι τρώνε τα παιδιά;
Δεν ξέρω για τα δικά σας αλλά τα πιτσιρίκια του φίλου που ζήτησε τη βοήθειά μου θέλουν λουκανικοπιτάκια, τηγανιτές πατάτες, μπουκίτσες κοτόπουλου, μακαρόνια με πολύ ελαφριά σάλτσα. Τα εστιατόρια θα πρέπει να είναι προετοιμασμένα για τέτοιες ‘ακραίες’ επιλογές, ενώ θα πρέπει να αντικαταστήσουν τα αναψυκτικά που συνήθως συνοδεύουν τέτοια γεύματα με γάλα ή φρέσκο χυμό. Θα πρέπει ταυτόχρονα να κρατήσουν το κόστος αυτού του mini γεύματος χαμηλά για δύο λόγους: α) για να μπορέσουν να προσεγγίσουν την οικογένεια που θέλει, πράγματι, να βγει έξω για φαγητό υπό τέτοιες προϋποθέσεις και β) για να ‘διεκδικήσουν’ στη συνέχεια ένα καλύτερο κι εν πολλοίς ακριβότερο πιάτο από το γονέα.
Η δημιουργία φθηνών, σχετικά πρωτότυπων και οπωσδήποτε υγιεινών γευμάτων για παιδιά είναι μια από τις πρόνοιες της προαναφερόμενης εταιρείας η οποία, όπως αναφέρει σε διαφημιστικό της κείμενο, συνεργάζεται στις ΗΠΑ με εστιατόρια σε 30 Πολιτείες.
Έχουμε και εμείς παιδιά, βρε παιδιά
Στην Ελλάδα, το οδυνηρό πρόβλημα της υπογεννητικότητας, οι ισχυροί οικογενειακοί δεσμοί που επιτρέπουν στα ζευγάρια να αφήσουν για λίγο τα παιδιά σε παππούδες/ γιαγιάδες, οι σημαντικές διαφορές στον τρόπο με τον οποίο απολαμβάνουμε το εκτός οικίας φαγητό, αλλά και οι ιδιαιτερότητες της εστίασης (μικρό το μερίδιο των αλυσίδων), έχει κρατήσει λίγο πίσω τη σχετική αγορά, αν και θετικά δείγματα υπάρχουν.
Εδώ και χρόνια σε μεγάλα εστιατόρια, κυρίως στα εύπορα βόρεια και νότια προάστια της Αθήνας, αλλά και σε μεμονωμένα συνοικιακά ή περιφερειακά εστιατόρια λειτουργούν μικρές παιδικές χαρές εντός κι εκτός των καταστημάτων, όπου προσλαμβάνεται ειδικευμένο προσωπικό για την απασχόληση των παιδιών και προσφέρονται παιδικά γεύματα. Αναφερόμαστε πάντα σε εστιατόρια ενηλίκων κι όχι σε παιδότοπους ή σε εστιατόρια εμπορικών κέντρων όπου λειτουργεί παιδότοπος κι όλα είναι πιο εύκολα.
Φέτος μάλιστα είχαμε και δύο σχετικές θετικές ειδήσεις. Η πρώτη αφορά ένα υψηλού επιπέδου εστιατόριο γαλλικής κυρίως κουζίνας σε νότιο προάστιο της Αθήνας που δημιούργησε το Family Friendly Day: κάθε Κυριακή μεταξύ 14.00-16.00 οι μικροί επισκέπτες του εστιατορίου έχουν τη δυνατότητα να απασχοληθούν δημιουργικά στο χώρο του εστιατορίου, ενώ μαμάδες και μπαμπάδες χαλαρώνουν απολαμβάνοντας το γεύμα τους με ηρεμία. Το δεύτερο αφορά ανερχόμενη αλυσίδα μπέργκερ η οποία σε νέο κατάστημά της σε βόρειο προάστιο της Αθήνας όπου υπάρχουν τραπέζια καθήμενων, δημιούργησε μικρό, διακριτικό χώρο για την απασχόληση των ανήλικων πελατών της.
Σχετικά Άρθρα
Τι θα κερδίσεις
- Συνδέσου εδώ
- Τις καλύτερες συνταγές και tips από chefs από όλο τον κόσμο
- Τις τελευταίες μαγειρικές τάσεις